Spring naar inhoud

‘ze is parental burn-out’


De term burn-out zijn kennen we al geruime tijd maar afgelopen woensdagavond hoorde ik voor het eerst dat je ook parental burn-out kunt raken. Ken jij deze term al? Ik heb even rondgekeken op internet en las diverse artikelen over parental burn-out.

Het thema waar Mirjam van der Vegt afgelopen woensdagavond over sprak, nl. gedachten en falen binnen de opvoeding sluit hier mooi op aan.

Een aantal inzichten van afgelopen woensdagavond en signalen van zo'n burn-out deel ik met je. A. Omdat ik je toewens om de signalen tijdig te herkennen en B. Er ook wat aan te doen valt.

'OPVOEDEN IS TEKENEN BUITEN DE LIJNTJES'
1. ZELFBEELD.
Je zelfbeeld is bepalend voor de invulling van je leven. Hoe je omgaat met tegenslag en voorspoed. Hoe kijk jij naar jezelf? Leef jij vanuit een idealistisch (en niet realistisch) beeld of is vallen voor jou een optie? Mag jij er zijn of moet je altijd 'doen'. Ben jij een lerend mens en zien je kinderen dit aan jou?
2. GEDACHTEN.
Met welke gedachten loop jij rond als het gaat op jouw opvoedkwaliteiten. Breng ze eens in beeld en probeer de belemmerende gedachten te onderzoeken op 100% waarheid. We geloven onze gedachten!! Negatief denken over jezelf kan van invloed zijn op je welbevinden, lichaam, prestaties, gedrag en zelfbeeld. Door je gedachten te onderzoeken en kritisch te bekijken kun je een positieve omkering maken. De feiten veranderen er niet door, je gedachten erover wel en dat kan in je leven een wereld van verschil maken.

3. SIGNALEN PARENTAL BURN-OUT.
- Een continu moe gevoel
- Snel boos/gekwetst of geïrriteerd
- Gefrustreerd over eenvoudige zorg voor je kinderen
- De gedachte hebben dat je het nooit goed doet.
- Je voelt minder emotie voelt naar je kinderen.
- Vergeetachtig en verminderde concentratie.
- Veeleisend en bestraffend naar jezelf en je omgeving.

4. WAT NU?
Een parental burn-out voorkomen kan door milder te worden voor jezelf, niet de beste ouder te willen zijn en zorgen voor tegenwicht. Durf jij het aan om te vallen in het leven en weer op te staan. Mag er ruimte in je leven zijn om te 'zijn' ipv altijd maar 'doen'. Vermijdt perfectionisme. Stop met vergelijken. (Social media smult ervan)

Ben je burn-out? Bespreek dit en zoek hulp om te herstellen. Onderzoek waar je pijn zit, neem het waar, voel het en onderzoek welke behoeften jij hebt. Verzamel mensen om je heen die jou zien en je een proces van vallen gunnen zonder direct het voor je te willen oplossen of over te willen nemen.

Uit het boekje Faalkunst van Mirjam:
Je helpt een ander soms het meest door hem te laten 'vallen'. Je krijgt dan een proces cadeau!
Over een cadeau gesproken! Worden wie je bent is het mooiste cadeau wat je krijgt. Je kind is ook zo'n cadeau. Moeite om de strik of het pakpapier eraf te krijgen? Ik gun je een proces en biedt je nabijheid en aanmoediging aan. l
#kopjetheemetkoek #schenktgroeimetaandacht #delenmag

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.